PAMIĘĆ MUZYKI I DRZEWA / Drab Majesty: Oak Wood

Drab Majesty: Oak Wood (EP; Dais Records; Stany Zjednoczone; 1 września 2017)

Pamięci Cash Askew

Nowy krążek amerykańskiego Drab Majesty to tylko dwa utwory – rytmiczny, syntezatorowy „Oak Wood” i napisany wyłącznie na gitarę „Egress”. Co sprawia, że nie mogę przestać słuchać tych dwóch kompozycji? Tym „czymś” jest potęga zapomnianej dziś mocy ludzkiej wyobraźni, symbolu. 

Płyta Oak Wood jest dedykacją i wspomnieniem Cash Askew z zespołu Them Are Us Too. Cash była jedną z trzydziestu sześciu ofiar pożaru, który wybuchł w grudniu 2016 roku w klubie Ghost Ship w Oakland. Tworzyła piękną muzykę, posłuchajcie.

Deb Demure z Drab Majesty wspomina, że tytuł, słowa pierwszego utworu i kształt płyty Oak Wood podpowiedziała mu wyobraźnia kilka tygodni po tragedii w Oakland. Wyobraźnia przekształca rzeczywistość łącząc jej składniki w nową formę; jest siłą syntetyzującą, rzadko kiedy zaś dzieli (sprawdźcie to sami). W ten sposób Cash Askew żyje dziś jako nowe istnienie, które przybrało w utworze „Oak Wood” jedną z najpiękniejszych form na tej ziemi – choć, wedle słów poety Jarosława Iwaszkiewicza, „pochodzi ona z innego, starszego niż my, świata” – jest drzewem dębowym.

Jedna z najpotężniejszych figur symbolicznych łączy drzewo z ludzką pamięcią. W średniowiecznych traktatach mnemonicznych (a więc związanych ze sztuką pamięci) Rajmunda Lulla (był to myśliciel bliski Tomaszowi z Akwinu) drzewo spotykamy na każdej stronicy – pilnie studiowanej dziś chociażby przez programistów.

Ważne treści potrafi zawrzeć w sobie muzyka. Nowa płyta Drab Majesty opowiada o „momentach krzyżowych” ludzkiego świata. Obok miłości, takim „momentem” jest śmierć. Drewno dębowe, oak wood, to także materiał trumienny.

Muzyka organizuje czas i przeżywanie. Po kilkunastokrotnym wysłuchaniu nowych utworów Drab Majesty sięgnąłem też po wiersz Tadeusza Różewicza „Na ścięcie drzewa”. Kultura, podobnie jak wyobraźnia, łączy – jest przenikaniem, osmozą. Fragment Różewiczowskiego tekstu znajdziecie na zdjęciu poniżej.

Tadeusz Różewicz - Na ścięcie drzewa (1981; fragment)
Tadeusz Różewicz – Na ścięcie drzewa (1981, fragment / fot. Szymon Gołąb)

Muzyka Drab Majesty spełniła swoją funkcję – powołała kształt, który zachowuje pamięć i utożsamia się z niewidzialnym (pozornie) istnieniem. Tak działa ludzka wyobraźnia. Pozostaje też pytanie: jak cierpieć i chorować musi wyobraźnia, kiedy barbarzyńcy – tu i teraz, na tej ziemi o „odnowionym obliczu” – wyrywają z korzeniami całe połacie lasów?

Płycie nie przyznaję tradycyjnej na tej stronie oceny, nie czas teraz i miejsce na takie zabawy – jest jednak znakomita.

Drab Majesty – Facebook / rozmowa z zespołem dla portalu Nachspiel (język polski)

Album w wersji fizycznej (winyl 7″) do nabycia w sklepie internetowym Dais Records. Wersja cyfrowa dostępna jest na stronie Drab Majesty w serwisie Bandcamp.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Blog na WordPress.com.

Up ↑

%d blogerów lubi to: