ZIMNY EKSPERYMENT / L’Avenir: Les Oubliés

L’Avenir: Les Oubliés (EP / MC / digital; Stany Zjednoczone; 19 kwietnia 2019)

Minimalizm i chłód. W takiej stylistyce utrzymane jest najnowsze wydawnictwo L’Avenir, epka Les Oubliés, zapowiadająca szósty pełnowymiarowy album tego interesującego projektu minimal wave ze Stanów Zjednoczonych.

L’Avenir to Jason Sloan: pasjonat brzmienia analogowych syntezatorów, muzyk i pedagog. Jako twórca „muzyki chłodu” konsekwentnie realizuje on wizję połączenia wysublimowanego synthu z wokalną i tekstową melancholią. Tak właśnie, od 2013 roku, brzmi L’Avenir. Oto otwierający najnowsze wydawnictwo tego projektu utwór „Requiem”:

Teraz pełna lista instrumentarium wykorzystanego przy tworzeniu tych niezwykłych dźwięków; warto ją przytoczyć, Jason Sloan jest bowiem purystą synthu, czynnym eksperymentatorem, dbającym o to, aby synteza dźwięku w jego utworach zbliżała się do – założonej przez artystę – doskonałości. Oto więc lista: Roland TR-707, LinnDrum, Akai MPC 2000XL, Roland SH-101, JX-8P & PG-800, Ensoniq ESQ-1, EPS-16 Plus, Waldorf Blofeld, Crumar Orchestrator, Arturia MiniBrute, Eurorack Modular System, ARP Odyssey MK III., E-mu Systems EMAX I, Proteus I, Moog Minitaur, Elektron Analog Four, Octotrack, Lexicon ALEX, MPX-1, MPX-500, MXR Carbon Copy, Tapco 4400, Ibanez AD 202, Roland DEP-5. Tyle aż potrzeba, aby wyrazić uczucia za pomocą nowej „muzyki chłodu”. Wyraz ten zaś jest sednem eksperymentu L’Avenir – ale o tym za chwilę.

Les Oubliés (fr. ‚zapomniany’) to jedynie cztery kompozycje, z których pierwsza znajdzie się na zapowiadanym longplay’u, zaś pozostałe trzy to b-sides tej płyty. Zapowiedź nowego długogrającego krążka L’Avenir jest więc, stosownie do wypełniającej go muzyki, enigmatyczna. Płytę wyda katalońska wytwórnia Cold Beats Records – i to już wszystko, co (na razie) wiemy.

Na czym polega eksperymentatorski żywioł muzyki L’Avenir? To wykroczenie poza powszechne dla stylu minimal wave sprawdzanie potencjału syntezatorowego instrumentarium w coraz to nowych jego konfiguracjach, co służyć ma osiągnięciu zaskakującego i nowego brzmienia. Ten rodzaj działania jest dla Jasona Sloana naturalnym wymiarem twórczości – muzykowi chodzi o coś więcej. O wyrażenie subtelności ludzkich uczuć za pomocą materii dźwiękowej. Uczuć i fenomenów życia – takich chociażby, jak tytułowe zapomnienie – Les Oubliés. Pod tym względem muzyka L’Avenir od lat nie ma sobie równych.

Album w wersji fizycznej (kaseta magnetofonowa) i cyfrowej do nabycia na stronie L’Avenir w serwisie Bandcamp.

L’Avenir – Facebook / Bandcamp / YouTube / VKontakte

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑